Substantiële groei en de overname van HPG Eindhoven maakte het voor Alligator Plastics noodzakelijk om de eigen IT-infrastructuur grondig te herzien. Door een complete update zijn beide locaties nu met elkaar geïntegreerd en is het bedrijf klaar voor de toekomst.

1 vonden dit artikel interessant

Bel me
Mail me

Bel ons direct:
0765730730

Technische producten zoals schokbrekeronderdelen voor motoren en crossmotoren, elektronicabehuizing voor de automotive industrie. Maar ook ventielen voor voedselverpakkingen, afsluiters voor biervaten of pincetten voor oogoperaties. “Het kan niet gek genoeg”, zegt Wietse Wissema, directeur en eigenaar van Alligator Plastics. Het bedrijf ontwerpt, ontwikkelt en produceert hoogwaardige kunststofproducten.

 

Alligator Plastics maakt een sterke groei door en heeft recent HPG Eindhoven overgenomen. IT speelt bij deze groei een ondersteunende rol en moet up-to-date zijn. De IT-omgeving van beide locaties zijn daarom met elkaar geïntegreerd en geoptimaliseerd. Klaar voor de toekomst.

Processen, data en telefonie

“De administratieve processen zijn hierbij heel belangrijk. Maar ook de ERP-systemen, deze moeten aan elkaar geknoopt worden”, vervolgt Wissema. “Het huidige systeem wordt al vanaf 2001 gebruikt, maar toen had de organisatie 17 medewerkers. Inmiddels werken bij het bedrijf 130 medewerkers en wordt er op twee locaties geproduceerd. Dat vraagt hele andere dingen van een ERP-systeem.” Het bedrijf loopt niet zozeer tegen beperkingen van het huidige pakket aan, maar staat wel aan de vooravond van een compleet nieuwe inrichting hiervan. Dat heeft te maken met hoe de processen zijn ingeregeld. Die zijn allemaal gewijzigd. Voorheen deed één persoon alles, nu werken er bij de administratie bijvoorbeeld 8 mensen. Zij hebben de taken verdeeld, waardoor er anders met de administratieve systemen wordt gewerkt. Het is daarom van belang om het ERP-systeem zo goed mogelijk af te stemmen op de nieuwe organisatie. Alligator Plastics heeft ervoor gekozen om dit voor beide locaties met het huidige pakket van Isah Business Software verder in te vullen.

 

Wat de kunststofbusiness specifiek maakt voor ERP-systemen is dat je werkt met machines, mallen en heel veel verschillende kunststoffen. Een hele mix van data.

Daarnaast moet de beschikbaarheid van de data op beide locaties optimaal zijn. Engineers en verkopers moeten data kunnen uitwisselen over de projecten waar ze mee bezig zijn. Ten slotte is er naar de telefonie gekeken. Een nieuwe telefooncentrale maakt het mogelijk om alle communicatiemiddelen met elkaar te integreren, zoals een vaste en mobiele telefoon of bellen via de PC.

Directeur eigenaar Wietse Wissema

Traceability

“Wat de kunststofbusiness specifiek maakt voor ERP-systemen is dat je werkt met machines, mallen en heel veel verschillende kunststoffen. Veel is met elkaar uitwisselbaar. Bepaalde producten kunnen in verschillende mallen worden gemaakt, verschillende mallen maken weer verschillende producten, die ook weer op verschillende machines kunnen worden gezet. Je kunt daar ook weer verschillende kunststoffen in zetten. Je krijgt zo een hele mix van data.”

 

Traceability is daarom echt een hot item. “Als je voor zowel de medische industrie produceert, als voor de voedsel- en automotive industrie, dan moet je precies weten welke materialen je voor welke producten hebt gebruikt, wanneer het geproduceerd is, door wie en op welke machine”, licht Wissema toe. “Voor een groot aantal producten moet dit exact worden bijgehouden. De systemen die we hadden en op de markt beschikbaar zijn, waren niet toereikend. Ze zijn veel te complex en niet makkelijk in gebruik. Daarom hebben we samen met Datamex gekeken naar wat we daadwerkelijk nodig hebben en hoe we dat het beste kunnen inrichten.”

De nieuwe oplossing heeft de productie efficiënter gemaakt en veel frustratie bij de mensen weggenomen

Scannen

Alligator Plastics heeft aan het begin van het traject duidelijk aangegeven om welke functionaliteiten het gaat, welke data ze verzamelen en hoe dit op de productievloer vorm moet krijgen. Datamex heeft vervolgens de bijbehorende software ontwikkeld. Het is gebaseerd op een barcodesysteem en daarmee makkelijk in gebruik. Medewerkers scannen de barcodes van alle producten die ze gebruiken in het productieproces. Voor iedere volle doos met geproduceerde producten wordt een nieuwe barcode gemaakt en op de doos geplakt. Op de achtergrond wordt vervolgens bijgehouden welke producten waar in zitten, hoe laat ze zijn geproduceerd, op welke machine en door welke persoon.

 

“In eerste instantie werd dit opgelost binnen het bestaande ERP-systeem. Deze oplossing was echter te bewerkelijk. Het was haast niet bij te houden welke batchnummers wanneer ingezet moesten worden. Medewerkers waren per dag uren bezig met registreren. De nieuwe oplossing heeft de productie efficiënter gemaakt en veel frustratie bij de mensen weggenomen”, stelt Wissema tevreden vast.

Klanten zijn nauw betrokken bij het ontwerpproces, omdat zij alles weten van het gebruik van de producten

SharePoint

Daarnaast is Alligator Plastics gebruik gaan maken van SharePoint. Met name ter ondersteuning van het productontwikkel- en verkoopproces. Zowel intern als extern. “Klanten zijn nauw betrokken bij het ontwerpproces, want zij weten alles van het gebruik van de producten. Aan de andere kant weten wij weer alles van de kunststoffen, het productieproces en projectmanagement. Die kennis moet bij elkaar komen. Daar gebruiken we allerlei oplossingen voor zoals Skype voor Business, telefoonportal, videoconferences en gelijktijdig in documenten werken. Eenvoudig en eenduidig kunnen communiceren. ICT helpt ons daar heel erg bij. Ook omdat we steeds meer internationale klanten hebben”, legt Wissema uit. “Je kunt wel iedere keer in het vliegtuig stappen, maar klanten ervaren dat niet altijd als positief. Als je midden in een ontwikkelingsproces zit, dan moet je vlot en eenvoudig kunnen communiceren wanneer het jou uitkomt.”

 

Een kernteam heeft een eerste opzet gemaakt, zodat alles in een keer over kon worden gezet naar SharePoint. “Als je het half-half doet, dan blijven er toch bepaalde gegevens over projecten op de lokale schijven staan. Dat maakt het heel erg ondoorzichtig en wordt de communicatie minder efficiënt.” Hetzelfde kernteam houdt zich nu bezig met het optimaliseren van de SharePoint-portals. IT-vragen worden verzameld en doorgegeven aan Datamex. Die zorgt vervolgens voor aanpassingen aan de portals.

Samenwerking

“De begeleiding van Datamex is erg goed. Onze contactpersonen zitten overal bovenop en achteraan. Ze doen hun uiterste best om alles goed te laten landen. Over het algemeen is de ondersteuning op locatie goed en daar zijn we enthousiast over. Ze begrijpen de processen binnen Alligator Plastics en doen ook voorstellen om die aan te passen of te verbeteren. Die pro-activiteit zien we heel erg graag”, besluit Wissema.

 

Lovely day

Een dag dat ik op de zaak ben geweest en dat ik heb gezien dat iedereen vol passie en plezier aan het werk is. Wanneer alles op z’n plek valt en mensen zich lekker voelen. Met het juiste Alligator-hart.

U vindt dit interessant.