Door de opkomst van de webshop en een immer uitdijende voorraad van meer dan honderdduizend banden nam de orderintake en facturatie sterk toe bij De Klok Banden. “De applicatie bespaart een hoop menskracht.”

De Klok Banden handelt in banden in alle soorten en maten, bestemd voor kleine personenauto’s tot enorme havenkranen. Door de sterke groei van het bedrijf kwam het voormalige softwarepakket van De Klok Banden onder druk te staan. Niet alleen het aantal gebruikers nam toe, ook de orderintake en facturatie ontwikkelden zich exponentieel.

Duizenden transacties

Directeur Wim van der Heiden: “We groeien snel. Honderden tot wel duizenden transacties op een dag. Met name door online verkoop. We hadden behoefte aan nieuwe software om alle data goed te verwerken en te koppelen met onze webshops.”

 

Met de hulp van Datamex maakt De Klok Banden een belangrijke automatiseringsstap naar de toekomst. Volgens Van der Heiden was dat nodig, maar wilden ze ook veel tegelijkertijd: “Het vereenvoudigen van logistieke processen, koppelingen leggen met webshops en het verwerken van duizenden transacties op een dag; dat moest er wel allemaal inzitten.”

Logistiek in bandenland is complex

Makkelijk kwijtraken

Van der Heiden: “Logistiek in bandenland is complex. Je krijgt te maken met hele kleine orders en gigantische bestellingen. In ons magazijn liggen honderdduizenden banden. Die moet je allemaal registreren, anders raak je makkelijk banden kwijt. Dat doet onze software voor ons.”

 

Het fraaie van het systeem is de intelligentie die het gebruik ervan toevoegt. Van der Heiden geeft een voorbeeld: “Het systeem denkt ook mee over de magazijninrichting en de juiste opslagmethode. Komen nieuwe banden binnen, dan geeft het systeem aan waar we ze het beste kunnen opslaan. De applicatie bespaart een hoop menskracht en vereenvoudigt het orderpicken.”

Het systeem denkt ook mee over de magazijninrichting

Sneller helpen

Naast foutloos voorraadbeheer tot op het niveau van de individuele band, prijst Van der Heiden de aanvullende mogelijkheden. Zo is het serviceniveau aan de klanten verbeterd, mede op advies van Datamex.

Van der Heiden: “Datamex koppelde ook een bandenzoekmodule. Hiermee kan de afdeling Verkoop direct zien welke banden op voorraad liggen en verschillende types en merken met elkaar vergelijken.” Klanten die nu bellen met vragen of een bestelling kunnen sneller geholpen worden.”

Hard gewerkt

Ook over de snelheid van werken met Datamex, die de opdracht kreeg om de implementatie binnen enkele maanden up and running te krijgen, is Van der Heiden in zijn nopjes. “Een uitdagende termijn, maar we hebben samen hard gewerkt en het gehaald. Topprestatie van Datamex.”

U vindt dit interessant.