Antal Janssen – Business Consultant

1 vonden dit artikel interessant

Achter iedere IT’er zit een ander mens. Met een ander inzicht, instelling, levensvisie en specialiteit. Op het naamkaartje van de in 1969 in Berkel-Enschot geboren Antal Janssen staat ‘Business Consultant’, maar zijn historie binnen Datamex sinds hij in 1994 is meer omvattend. Om maar te zwijgen over wat daar nog aan vooraf ging, in zijn eigen bedrijf. ,,Het kan even duren voor een mens doorheeft wat hij het beste kan. Kwaliteit staat bij mij altijd bovenaan. Om daar te komen kon ik ook wel eens te drammerig overkomen. Ik doe graag alles wat nodig is om een doel te bereiken en spaar daarbij ook mezelf niet. Ik ben iemand van het principe: Niet zeveren, maar doen!”

‘Ik experimenteer graag met zwart-wit fotografie’

Antal Janssen woont al sinds zijn 15de in Tilburg, is getrouwd met Monique en heeft een dochter en een zoon die beiden al het huis uit zijn. Naast gezin en werk heeft hij nog twee andere passies: muziek en fotografie. “Ik besef me steeds opnieuw dat ik daar te weinig tijd voor neem. Ik luister graag muziek en ben daarin een veelvraat. Ik luister het liefst naar klassiek en jazz, maar ook naar r&b, blues, classic rock en meer. Bij klassiek eerder naar opera dan operette, bij jazz moet je denken aan die uit de jaren veertig en vijftig. Als ik wel weer eens tijd voor mijn fotografie neem, dan experimenteer ik graag in zwart-wit, om ze daarna digitaal in te kleuren. Dat geeft bijzondere resultaten.”

Voor Antal in zijn huidige functie ‘Business Consultant’ bij Datamex begon te werken, ging daar wel een en ander aan vooraf. ,,Het was even zoeken tijdens mijn jeugd. Na de Mavo deed ik twee richtingen op de MTS: procestechnologie en elektronica. Daarna volgde nog een Hogere Informatica Opleiding in het Hoger Beroepsonderwijs. “In mijn HBO-periode werd ICT steeds dominanter. Ik ben tussentijds gaan werken en terwijl ik nog studeerde een eigen softwarebedrijf begonnen, samen met mijn vader. Hij was ook de directe aanleiding. Na een ernstig auto-ongeluk bleek hij suikerziekte te hebben. Een hypo (te lage bloedsuikerwaarde) achter het stuur was ook de oorzaak van de crash. Dat inregelen van juiste bloedwaarden bleek later helemaal niet zo eenvoudig onder de knie te krijgen. We kochten een XT-PC en zijn software gaan maken om dat inregelen voor patiënten gemakkelijker te maken.”

‘Processen vereenvoudigen om het leven van suikerpatiënten met behulp van ICT gemakkelijker te maken’

De aanleiding van het opstarten van dat eerste eigen bedrijf bezat dus een missie. “Het idee erachter was: ontzorgen. Processen vereenvoudigen om het leven van suikerpatiënten met behulp van ICT gemakkelijker te maken. Mijn pa deed de commerciële kant, ik het ontwikkelgedeelte. Ik was pas 20 jaar toen, maar snapte hoe dat schrijven van software ging. Ik had alleen de pech dat er bij dit specifieke doel ook andere zaken om de hoek kwamen kijken, zoals bloedtesten. Er werd dus een samenwerking met farmaceuten gezocht. Die hadden ook meteen interesse. Ze hadden op een gegeven moment essentiële delen van mijn software gejat, die omgekat en zijn er mee aan de haal gegaan. Dat was even slikken. Ik heb daardoor het verhaal niet af kunnen maken en vond het lastig dat verlies te accepteren. In ons bedrijf hadden we gelukkig ook nog andere software ontwikkeld, voor onder meer de horeca en schade-expertisebureaus. Na vijf jaar, te midden van de Internetzeepbel, besloot ik de zaak toch te verkopen en heb op die manier mijn verlies nipt terugverdiend.”

Drie maanden duurde de bezinningstijd voor Antal Janssen daarna. Toen kwam hij een collega van Datamex tegen. “Ik besloot daar te solliciteren, ondanks dat ik daarvoor altijd eigen baas was geweest. Dezelfde middag belde Jan Peters, de toenmalige directeur al terug: ‘Je kunt beginnen’. Ik ben onderaan begonnen, op de afdeling Support. Ik wilde meemaken hoe ze dat daar deden. Daarna zette ik een anders georganiseerde service desk op, omdat sommige zaken in mijn ogen anders konden en moesten. Jan Peters vroeg me weer wat later of ik projectmanager wilde worden voor Piusoord, het huidige Amarant, een zorginstelling in Tilburg. Dat paste goed bij mij, vanwege de aspecten zorg en kwaliteitsverbetering voor mensen. Ik had privé ook te maken met iemand die een andere benadering nodig had dan wat ze vaak de norm noemen. Alles wat bijdraagt aan verbeteringen en effectiviteit is dan welkom. Het is fijn dan kennis te bezitten in gebieden die daar bij kunnen helpen.”

ICT kan problemen echt opruimen, maar ICT is soms ook bijzaak’

Bij Datamex zette Antal daarna een projectafdeling op welke later samen met de supportafdeling overging in de afdeling: Projects & Services. Ook ging hij de afdeling Pre-Sales doen. “Lang volgehouden. Kwaliteit nastreven en doorpakken. Als het even nodig was veel werk verstouwen in korte tijd. Om zaken te forceren. Mensen voelden zich wel opgejaagd door mij, als ik ze iets teveel pushte. Het was de huidige directeur Rik Peters die me die spiegel voorhield: ‘Is het leiden van een afdeling wel helemaal jouw ding?’ Er waren namelijk meer mogelijkheden binnen het bedrijf. Dat heeft uiteindelijk geleid tot de job waar ik het beste tot mijn recht kom.” Als Business Consultant is Antal betrokken bij zowel organisatie, sales, aanbiedingen, advies als het samen met de klant denk-, zoek- en architectenwerk verrichten. Met veel klanten heeft hij een lange, goede, nauwe relatie. ,,Hebben klanten uitdagingen? Kan ICT daarbij helpen? ICT kan problemen echt opruimen, maar ICT is soms ook bijzaak. Wat een bedrijf wil verwezenlijken heeft soms weinig of niets met aanpassingen via ICT te maken. Toch kan ik daar dan soms ook wel wat mee. Ik doorzie problemen en zoek daar in overleg met de klant dan een directe, eerlijke en duurzame oplossing voor.”

Datamex levert volgens Antal veel meer dan hardware of software, denk vooral aan kennis. Ook is het niet altijd nodig alles opnieuw uit te vinden. “Het draait soms ook om de juiste zaken samenbrengen. De markt is verzadigd en er zijn een aantal grote spelers. Moeten we die fases overslaan als we op zoek gaan naar wat voor een klant het meest effectief is? Microsoft kwam met Office 365. Dat werkt als water uit een kraan. Het is eenvoudig. Hoe maak je iets simpel en schaalbaar? Daar draait het voor veel bedrijven om. We hoeven niet alles lokaal op te tuigen, want er is bijvoorbeeld SharePoint Online of Exchange Online dat geweldig functioneert vanuit de allesomvattende Cloud van Microsoft.”

Antal Janssen heeft al die razendsnel verlopen Cloud ontwikkelingen vanaf het allereerste begin van aan verkend, gevolgd en uiteindelijk omarmd. “Ik moest daar alles van weten. Ik heb me in die ontwikkelingen gestort en ben daar in het begin zelfstandig en later samen met collega’s een standaard voor gaan ontwikkelen die we bij Datamex konden gebruiken. Daar ligt nu al vijf jaar een eigen filosofie onder. Een intelligent platform, exact aan te sluiten bij de wensen van bedrijven. Je snapt dat dat schalen anders is bij bijvoorbeeld seizoensgebonden bedrijven dan bij andere. Wij laten klanten precies gebruiken wat ze nodig hebben, gevoed met onderdelen uit die Cloud. De klant betaalt ook alleen wat hij gebruikt en huurt onder andere mij voor het consultancy deel in. Ik vertel hen wat ik denk dat ze nodig hebben, hoe het efficiënter, simpeler of anders kan om de beschikbaarheid en schaalbaarheid te vergroten.”

‘Eén keer de boel plat zou de doodsteek betekenen. Dan is in een klap het vertrouwen weg’

“Er zijn drie grote spelers voor de meeste web-oplossingen: Microsoft, Amazon en Google. Microsoft is de grootste qua het kunnen leveren van het gehele spectrum. Een aantal bedrijven waren eerst nog wat huiverig, qua gebruikmaking van de Cloud. Corona heeft ons allen in 2020 doen overtuigen van nut en belang van de Cloud. Veel mensen moesten vanuit thuis gaan werken en dat maakte de inzet van de Cloud noodzakelijk.” Antal Janssen roemt ook de manier waarop Microsoft met online security omgaat. ,,Ze investeren daar enorm in. Er zijn 3.500 mensen voor ±1 miljard dollar per jaar bezig om te zorgen dat alles veilig blijft. De klant krijgt dat meegeleverd. Online security is enorm belangrijk. Eén keer de boel plat zou de doodsteek betekenen, dat realiseren ze zich heel goed. Dan is in een klap het vertrouwen weg. Vertrouwen is de slagader. Die 3.500 mensen werken continu aan het verbeteren van de algehele security. Ze draaien als het ware constant aan de knoppen en voegen verbeteringen toe aan het platform om het veilig te houden maar vooral ook om het nog veiliger te maken. Lokaal zijn we dus echt niet veiliger dan in de Cloud. Steeds meer klanten snappen dat inmiddels. Het idee dat het allemaal wel los zal lopen qua security gaat niet meer op. Deuren mag je niet op een kier open laten staan, zodat er nog gemakkelijker een koevoet tussen past. Beveiliging is van levensbelang!”

Heeft u vragen of wilt u in contact komen met Antal of één van zijn collega’s over online security? 

Have a lovely day!

1 vonden dit artikel interessant
Vond u dit interessant?

Deel dit artikel